lørdag, februar 06, 2010

Lydproduksjon for web

Denne uka jeg som dere ser under testet ut Gabcast. Det var en liten utfordring for min del. Magnus veiledet meg litt og har tipset meg om at det kunne være lurt å ha to sier opp på en gang. Den ene var Gabcast før innlogging og den andre innlogget. På den måten kunne jeg lese bruksanvisningen og gjøre samtidig. Leksjonsteksten var også bare et tastetrykk unna. Det gikk veldig bra helt til jeg kom til RSS Clients (including iTunes). Herfra måtte jeg prøve meg fram, men jeg fikk det til. Koden kom opp og den ble limt inn i gruppebloggen og en i min egen blogg. Det tok litt før jeg følte at jeg hadde taket på det, og det ble enda bedre når jeg hjalp Ingebjørg litt også.

Ingebjørg lærte meg å bruke en for meg morsom sak i Skype, nemlig å dele skjerm. Det var veldig nyttig i denne sammenheng. Jeg så hva hun hadde og gjorde på sin skjerm. Fantastidske greier!

Dropbox har virkelig blitt en ny favoritt. I stedet for å sende som vedlegg sender jeg nå bare lenka. I Dropboxmappa høyreklikker jeg på fila, velger Dropbox og så Copi Punlik Link og vips så har en lenke jeg for eksempel kan lime inn i en mail. Supre greier.

Jeg har lyst til å nevne litt om gruppa mi her også. Vi fungerer veldig godt sammen og vi deler og hjelper hverandre. For meg er det viktig at jeg mestrer alle deler, ikke bare det jeg skal gjøre, og nettopp her føler jeg at vi jobber godt. Vi har også vært så heldige å få en ny gutt på gruppa, Bjørn Inge og det er gøy.

Jeg har tidligere skrevet på forum at jeg reflekterer en del over tiden etter endt studie. Hvordan skal jeg klare å følge opp mine kunnskaper og ferdigheter videre? Utviklingen går jo så fort og hvordan skal jeg få greie alle de nye verktøyene. Det burde holdes oppdateringskurs for tidligere deltagere av dette kurset. Samtidig så tenker jeg at det skal bli søren så artig å lære dette bort til både barn og voksne. Jeg har kjøpt et lite kamera som også har mikrofon på Clas Ohlson for ca.200 kr, jeg har lastet inn Skype på datamaskinen jeg har i klasserommet som også har smarttavle og jeg har gjennomført en Skype videosamtale med elevene i min 4. klasse. Kun et par stykker kjente igjen symbolet fra data’en hjemme og sa at mamma brukte det. For alle de andre var dette en stor nyhet og de syntes det var kjempekult. Som elever flest så er de nysgjerrige og stilte mange relevante spørsmål. Vi gikk gjennom skjermbildet sammen slik de fikk et innblikk i hva det meste var og hva det kunne brukes til. Da vi kom til den delen av venstremargen der det står hvor mange samtaler/brukere det er der i øyeblikket, var det en som bekymret rakk opp hånden og lurte på om alle de 17 millionene andre hørte hva vi sa til hverandre. Dette ble en suksess de var enige om at jeg måtte skrive om dette på neste ukebrev slik at de hjemme kunne lære det og laste det ned til maskinen hjemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar