mandag, februar 01, 2010

Lydproduksjon for webb


De siste dagene har jeg skritt for skritt jobbet meg gjennom ukas pensum. Her var det noe nytt og noe kjent. Gruppa her allerede brukt Skype gjennom hele høsten så den mestrer jeg godt og Audacity har jeg en del trening med fra kurs 1, men Palmela og Dropbox var nye.

Det var heller ingen utfordringer i få disse installert på maskinen. Siden det ikke var mulig for gruppa å samles før fredag brukte jeg tiden fram til da å teste ut de nye verktøyene. Jeg har virkelig lekt meg gjennom å ringe opp Echo/Sound Test Service i Skype og ta opp samtalen med Palmela. Etterpå hentet jeg opp samtalen i Audacity, redigerte og la flere lydspor. En morsom intro før samtalen og en avslutning etter samtalen. Detter ble dette eksportert som MP3 fil og denne ble deretter droppet i min Dropbox. Siden jeg da ikke visste mine medstudenters Dropboxadresse. Ble de bare liggende der inntil videre. Jeg fant imidlertid ut hvordan jeg kan dele Dropbox’en med gruppa mi. Dette har vært veldig gøy og til nå har jeg ikke møtt de store utfordringene, ikke noe screaming enda.

Gruppearbeidet startet med en Skypekonferanse hvor vi gjennomføret en idémyldring. Underveis tok vi alle opp deler av samtalen med Palmela Call Recorder og bearbeidet lydfila i Audacity. Det tok ikke lang tid før vi ble enige om både tema og sjanger som vi alle var fortrolige med. Vi kjøret problemstillingene våre gjennom trakta til vi fikk spisset den ned dit vi ønsket. Vi fordelta roller og vi laget avtale om at vi til neste samtale skulle forberede oss på gode argumenter både for og imot. Neste var det enighet om å ta et ”stunt” opptak uten manus.

Selve opptaket gikk bra, men vi opplevde tekniske utfordringer i form av ustabil Skype, lydkvalitet og til tider frafall av nett. Vi ble enige om vi ikke er ”proffe” og ikke har et profesjonelt lydstudio. Vi driver faktisk med øvelser innenfor et nytt og ukjent område i hvert fall for oss tre. Deretter fordelta vi følgende oppgaver til neste gang: Dropbox, lydforbedring og begynne på pdf’en. Søndagens Skype bestod i en gjennomgang av hva alle hadde gjort.

Jeg ser potensielle utfordringer for lærer som skal gjennomføre liknende i en elevgruppe. Det er ikke mulig å ha full kontroll over hva alle elevene gjør til enhver tid. Derfor er det av stor betydning at elevene allerede har stor grad av mediedanning. En mulighet for å unngå at elevene bruker materialer uten tillatelse, er å gi de gode og varierte nettadresser med fri bruk, de finnes der ute.

Jeg er av den mening at det er viktig å trekke elevenes bruk at digitale medier i fritiden inn i skolen innefor trygge rammer. Også i skolehverdagen oppstår det ofte tekniske utfordringer liknende de jeg har nevnt ovenfor, det er hverdagen det. Ikke minst må skolene ha utstyret som trengs og det har vi alle gjennom høsten og vinteren lest at ikke alle skoler har. Heller ikke kompetente lærere til å bruke det.

1 kommentar:

  1. Så flinke dere har vært! Ja, enig med deg i at vi ikke er profesjonelle. Noen problemer og utfordringer vil vi møte i en skolesituasjon. Godt vi kan prøve ut ting i bloggen først, så vet vi hva vi går til...

    SvarSlett