søndag, april 04, 2010

Mediedesign

Jeg har sett gjennom arbeidskravene og funnet ut at jeg kanskje mangler denne.

Oppgave:
Å skrive for web betyr å fatte seg i korthet. Du skal derfor lese teksten under og beskrive det samme med så få ord som mulig uten å miste det faglige innholdet.

Tekst:
Endre bredden på kolonner
Nå er jeg sikker på at du husker frå innledningskapitlet vårt at kolonne er den stolpen som går nedover på regnearket. (Rad går bortover.;-) Er du blant dem som liker lange overskrifter på kolonner? Kanskje er det vanskelig å forkorte det du skriver? Når du skriver mye vil du trolig oppdage at du ikke alltid får plass til teksten i kolonnen. I Excel har du muligheten til å gjøre mange spennende valg. Du kan for eksempel endre bredden på kolonnene. Dette kan du selvfølgelig gjøre på mange forskjellige måter. En måte som en av sekretærene våre alltid bruker er å la markøren stå i den aktuelle cella, deretter går hun til valg på menylinja. Her velger hun Format, det fører til at hun får ned en rullegardin der hun velger kolonne, og til slutt klikker hun på Beste tilpasning. Det hun vet at hun oppnår da, er at kolonnen tilpasser seg og hun får akkurat nok plass til den lengste kolonneteksten i kolonnen. En annen måte som bror min bruker er å sette musepekeren mellom to kolonnetitler, for eksempel mellom kolonne C og D, det han oppnår da er at musepekeren endrer fasong og han tar tak og drar slik at kolonnen blir bredere eller smalere, alt etter hva han ønsker for kolonnen. Den siste metoden vi skal ta for oss her, er den jeg personlig foretrekker, jeg dobbeltklikker på streken mellom to kolonnetitler, og får da som resultat at kolonnen selv justerer seg etter beste tilpasning. Det er i grunnen nok å presentere tre metoder, men det er helt i orden om du finner din egen metode for å endre kolonnebredden. Ha en så god dag som mulig!

Lykke til!

Mitt svar:
Endre bredden på kolonner
Tre måter å forandre kolonnebredden, nedoverradene, i et regneark.
1. Markøren i cella, gå til ”valg” i menylinja - Format - kolonne - Beste tilpassning.
2. Markøren mellom 2 kolonner, dra slik at kolonnene passer.
3. Dobbeltklikk på streken mellom to kolonner og de justerer seg selv.

1 kommentar:

  1. Hei Heidi!
    Jeg har tittet gjennom bloggen din - ikke for å se om du har dekket alle delemner, men for å sjekke om jeg har gjort det. Du pleier jo å ha ting på stell. Jeg har heller ikke skrevet noe om mediedesign. Noen ganger synes jeg det kan være uklart hva som er et delemne.
    Her har i hvert fall du enkelt og greit sammenfattet en lang tekst til tre lettfattelige punkter. Det er selvsagt slik man bør gjøre det. Alle vil komme til mål på en enklest og kjappest mulig måte når de strever med noe i et program.
    En digresjon: Det er i grunnen mye ordgyteri for tiden. Bloggsjangeren er ny og fascinerende, men ubegripelig kjedelig dersom man faktisk ikke har noe særlig på hjertet. Så derfor gir jeg meg nå!

    SvarSlett