tirsdag, oktober 20, 2009

Digital kompetanse i lokalt planarbeid

Den politiske pendelen vaier fra den ene siden så til den andre siden etter hvilket politiske parti som leder landet. Det kan nesten virke som om det har gått sport i akkurat det å forandre. Skolehistorien viser at det tar lang tid før forandringer er integrert i skolen og de det går ut over er jo elevene.

Læreres holdninger til IKT er etter min mening avgjørende for hvor mye de trekker IKT inn i undervisninga. Det er nå engang slik at det finnes lærere som ser muligheter og ønsker teknologien velkommen inn i skolehverdagen og det finnes negative og redde lærere som ikke synes slike lekeapparater hører hjemme på skolen. Slik jeg ser det har ikke lærere mulighet til å gjøre annet enn det som forventes av dem. Det er få elementer som kan hindre en lærer i å integrere IKT i undervisninga si, men de er desto viktigere. Dermed er vi over til skoleledelsen sin rolle. Skoleledelsen må legge forholdene til rette for lærerne. Utstyret må være på plass, personalet må få opplæring og det er viktig at ledelsen er positiv til IKT. Ledelsen er forpliktet til at skolen gjennomfører det styringsdokumentene forlanger.

Slik jeg ser det er det mulig at en egen IKT-gruppe(faggruppe) på skolene kan veilede ledelsen i forbindelse med alt fra innkjøp til bruk av utstyr for både personale og elever. Detter er mennesker som ivrer for IKT, som ser muligheter og kjenner fagområdet godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar