tirsdag, oktober 20, 2009

Ulike modeller

Slik jeg ser det så er de forskjellige modellene ulike i ordbruk, men ganske like når det gjelder innhold. Noen bruker få ord mens andre flere ord. Alle modellene har felles start, vi må mestre verktøyet for å kunne bruke det. Det er først når vi mestrer verktøyet at vi kan ha glede av det og være søkende, kreative og nyskapende. Når vi så skal samhandle med andre mennesker via verdensveven er det viktig at vi har digital danning. Det vil si at vi er kritiske til de kildene vi treffer, at vi tenker nøye over hva vi sier, på hvilken måte og til hvem. Alt som legges på verdensveven er tilgjengelig for alle. At forfatterne av de ulke modellene har ulikt ståsted og dermed også innfallsvinkel til sine modeller er med på at de er forskjellige.

I begrepet digital kompetanse legger jeg som lærer at vi pedagoger må lære elevene å mestre verktøyet, vi må vite når verktøyet gir nye innfallsvinkler og merverdi for elevene i deres læring. At de kan bruke verktøyet til finne informasjon og lage multimediale produkter. Til slutt kommer danningsbegrepet. Elevene må vite at de skal være kritiske til informasjon de finner på internett, de må kunne formulere seg slik at de verner om seg selv og andre.

Den modellen jeg mener best viser kompleksiteten i digitale ferdigheter er illustrasjonen til Søby. Pilene viser at det er interaksjon mellom alle delene i modellen. Hvert trinn i pyramiden blir ikke et trinn du har tilbakelagt deg, men er med deg hele tiden videre i din digitale utvikling.

____________________________________________________________________
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Søby, M (2005): Digital skole hver dag -om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen. ITU, Universitetet i Oslo [Internett ] Tilgjengelig frå: http://www.udir.no/upload/Rapporter/ITU_rapport.pdf [Lasta ned 17.10.2009]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar