tirsdag, oktober 06, 2009

Læreplanen i engelsk

Engelskfaget

Slik jeg ser det er læreplanen i engelsk for 4. trinn som jeg har sett på, mest preget av britisk og europeisk tradisjon. Planen legger til rette for at elevene selv skal kunne skape tekster gjennom egen utfoldelse og kreativitet i flere sjangre og medier. Planen nevner videre at elevene skal ta i bruk hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier når de lærer seg faget. Mange elever vil da ut i fra sitt ståsted, kunne velge en kreativ bruk av data for å skape sine egne tekster. Det er læring av det engelske språket som er i fokus og hjelpmidlene kan velges ut fra ønske og kreativitet.

Legger også til at å kunne engelsk er en forutsetning for å kunne bruke digitale medier
(ferdighet).
______________________________________________________________________

http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=122422&visning=1

2 kommentarer:

  1. Det var interessant for meg å lese artikkelen din. Tankene gikk til den "kompetansehevingen" jeg selv har opplevd i regi av kommunen. Aldri har jeg hørt så mange frustrerte lærere på en gang! Det var gjerne en "data-guru" som skulle undervise 20 lærere samtidig, hvorav alle befant seg på ulikt stadium. Selv en durkdreven pedagog ville hatt problemer, men dem vi møtte, hadde tilsynelatende ingen pedagogisk bakgrunn.
    Etterhvert ble lærerne innkalt i grupper etter hvordan de hadde fylt ut et skjema om sin datakompetanse. Jeg fikk ikke inntrykk av at det var så veldig mye mer vellykket.
    Hvorfor ikke?
    Antakelig fordi den som underviste, var genuint opptatt av hvilke muligheter datamaskinen byr på og var god på dette, men "guruen" hadde lite innsikt i en lærers hverdag og behov.
    Lærere vil være opptatt av den pedagogiske bruken av IKT. Veien til lærernes kompetanseheving og til lærernes datahjerte går gjennom det matnyttige, tror jeg.

    SvarSlett
  2. De fleste av oss har deltatt på slike frustrerende kompetansehevinger. Der vi sitter ved hver vår maskin og både skal høre, forstå og gjøre det denne guruen gjør. Gjerne on ung jyppling av en gutt. Det ramler inn forskejllige spørsmål fra de fleste deltagerne og til slutt føler du deg bare veldig forvirret og synes alt er et pes. Ikke forstår du hvordan du skal bruke dette i hverdagen. Du forstår ikke nytteverdien av dette i det hele tatt.
    Et eksempel var da skolen min skulle innføre LMS for 2 år siden. Jeg ble valgt til å delta på kurs for å legge inn alle elever og ansatte på min skole. Dette var et slikt felles kurs som nevnt over. Det var vel en gutt som fikk taket på det, mange av oss andre som ikke hadde samme erfaring som han ble bare forvirret. Det ble vist fram så mange flotte muligheter og lite av det vi skulle gjøre. Da kan dere gå hjem og legge inn eleve ders så sers vi om 2 uker. Jeg hadde nesten 500 elever og alle vet at mange av de må du p.g.a like brukernavn legge inn manuelt, men ingen kunne fortelle med hvordan. En manual hadde vært fint!
    Best at jeg slutter her kjenner jeg, mye av frustrasjonen kommer opp fra dypet igjen.

    SvarSlett